Ellen Schmieman

Medewerker Servicedesk

"Ik heb twintig jaar in een ANWB-winkel gewerkt, ook in leidinggevende functies. Leuk werk, leuke mensen, maar op een gegeven moment wilde ik wat anders. Ik was al begonnen met een opleiding facilitair management en van daaruit ben ik gaan solliciteren. De Raad van State had een vacature voor een medewerker bij de Servicedesk. Ik hou van dingen regelen en dat kan hier volop. Dat doe ik sinds september 2023.

Hoewel ik werk in een statig gebouw, viel me direct de informele en warme sfeer op. Het voelde meteen vertrouwd aan. Wat me in deze baan aanspreekt, is de diversiteit en de hectiek. Een van de dingen die wij bij de Servicedesk doen is het aannemen van storingen – een defect koffieapparaat, een lekkage, een lamp die moet worden vervangen. Er kunnen altijd storingen tegelijkertijd plaatsvinden. Wij melden deze bij de collega’s van de Technische Dienst. Zij lossen het dan op of wij schakelen via het Rijksvastgoedbedrijf een extern bedrijf in om de storing te verhelpen.

Ik hou van dingen regelen en dat kan hier volop.

Verder geeft de Servicedesk Rijkspassen uit, zo ontmoet je weer nieuwe collega’s. Ook zorgen we ervoor dat medewerkers een dienstfiets kunnen gebruiken en ondersteunen wij bij interne verhuizingen. Collega’s van Facilitair Beheer richten de werkplek voor nieuwe medewerkers netjes in en wij zorgen ervoor dat het meubilair ‘arbotechnisch’ goed is afgesteld. Ook roosteren wij chauffeurs in als er bijvoorbeeld spoeddossiers naar een ministerie of een rechtbank moeten worden gebracht. Tot slot helpen wij mee met grote en kleinere interne evenementen. Echt heel divers werk dus.

In het begin was het wel zoeken, maar gaandeweg weet je je weg wel te vinden met behulp van collega’s. Om echt alle ins en outs te weten, is mij verteld dat je hiervoor wel een jaar nodig hebt. Ik leer dus nog elke dag.

Toch was het in de eerste maand wel eens spannend. We kregen op een vrijdag aan het einde van de middag een storingsmelding over de slagbomen in de parkeergarage. Mensen die wilden wegrijden dreigden vast te komen zitten. Ik werkte met een collega die ook nog niet lang bij de Servicedesk werkte. Met hulp van onze collega’s van de Technische Dienst en de Beveiliging hebben we het toch goed aangepakt en konden wij met een gerust gevoel het weekend in."