Privacyverklaring


Raad van State verwerkt uw persoonsgegevens om zijn wettelijke taak en publieke functie te kunnen uitoefenen en om overige (dienstverlenende en ondersteunende) taken te kunnen verrichten. De Raad van State vindt het belangrijk dat zorgvuldig, veilig en verantwoord met uw persoonsgegevens wordt omgegaan. Daarom worden de gegevens verwerkt in overeenstemming met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

Inhoud

Waarom verwerkt de Raad van State persoonsgegevens?

De Raad van State verwerkt persoonsgegevens voor verschillende doelen. Welke doelen dat zijn, staat in onderstaand overzicht.

Bestuursrechtspraak

Behandelen van rechtszaken

Bij de behandeling van rechtszaken is het gebruik van persoonsgegevens nodig. Procespartijen, hun gemachtigden, en ook (getuigen)deskundigen moeten deze gegevens verstrekken, zodat een correcte gerechtelijke procedure kan worden gevoerd. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State verwerkt de gegevens om haar publieke taak te vervullen die in de wet is vastgelegd of op grond van een wettelijke verplichting. De Raad van State bewaart en vernietigt deze overeenkomstig de bepalingen uit de Archiefwet.

Digitaal procederen

Voor de behandeling van rechtszaken waarin langs elektronische weg (digitaal) wordt geprocedeerd, worden dezelfde gegevens verwerkt als in niet-digitale zaken. In digitale zaken worden daarnaast extra (contact)gegevens verzameld. Die zijn nodig om de zaken digitaal te kunnen afdoen, digitaal met partijen te communiceren en ervoor te zorgen dat het digitaal procederen zorgvuldig en veilig verloopt.

Delen van persoonsgegevens

In elke rechtszaak worden gegevens gedeeld met alle procespartijen en professionele partijen die in die zaak een rol spelen. Dat volgt uit artikel 8:39 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Daarin staat dat de griffier de stukken die bij de zaak horen – dus ook stukken waarin privacygevoelige gegevens staan – aan alle partijen stuurt, tenzij de Afdeling bestuursrechtspraak anders beslist, als een partij heeft gevraagd om geheimhouding of beperkte kennisneming (artikelen 8:29 en 8:32 van de Awb). Om aan de verplichtingen uit de Archiefwet te voldoen, deelt de Raad van State gegevens met het Nationaal Archief. Op de dag van de rechtszitting geeft de Raad van State ook aan journalisten inhoudelijke informatie over concrete zaken. Meer hierover leest u op deze pagina.

Publiceren van uitspraken

De Raad van State publiceert uitspraken van de Afdeling bestuursrechtspraak op zijn website en op rechtspraak.nl. Voor die publicatie worden persoonsgegevens die het mogelijk maken de identiteit van betrokken personen vast te stellen uit de uitspraken verwijderd. De Raad van State past daarbij de anonimiseringsrichtlijnen toe die alle rechtscolleges in Nederland gebruiken.

Managementinformatie

De Raad van State maakt overzichten en analyses van alle zaken die bij de Afdeling bestuursrechtspraak in behandeling zijn en zijn geweest. Zo kan de Raad van State bijvoorbeeld monitoren hoeveel zaken er in behandeling zijn, in grote lijnen zien wat voor soort zaken dat betreft en hoe lang het duurt voordat deze zijn behandeld. De overzichten en analyses worden gebruikt om inzicht te geven in de actuele stand van zaken en in de ontwikkelingen over een langere periode.

Advisering

De Afdeling advisering van de Raad van State verwerkt persoonsgegevens om gevraagd en ongevraagd advies te geven aan de regering en het parlement en om een zogenoemde voorlichting te kunnen geven over algemene zaken over wetgeving en bestuur. De Afdeling advisering verwerkt niet veel persoonsgegevens. Een advies of voorlichting gaat namelijk meestal niet over personen. Soms staan er wel persoonsgegevens in het wetsvoorstel, bijvoorbeeld bij naturalisaties. De Afdeling advisering verwerkt deze gegevens om haar publieke taak te vervullen die in de wet is vastgelegd of op grond van een wettelijke verplichting. De Raad van State bewaart en vernietigt deze overeenkomstig de bepalingen uit de Archiefwet.

Delen van persoonsgegevens

Persoonsgegevens die de Afdeling advisering van de Raad van State verzamelt om haar taak als wetgevingsadviseur uit te oefenen, worden met het Nationaal Archief gedeeld. Daarmee voldoet de Raad van State aan zijn verplichting op grond van de Archiefwet.

Publiceren van adviezen

De Afdeling advisering maakt adviezen over (initiatief)wetsvoorstellen, algemene maatregelen van bestuur en de goedkeuring van verdragen openbaar. Dat gebeurt drie werkdagen nadat het advies is vastgesteld, en wel op de website van de Raad van State. De adviezen bevatten geen persoonsgegevens. Bij privacygevoelige zaken, zoals naturalisaties en bestuursgeschillen, wordt het advies niet gepubliceerd.

Dienstverlenende en ondersteunende taken

Als de Raad van State persoonsgegevens verwerkt om overige (dienstverlenende en ondersteunende) taken uit te voeren, doet hij dat op basis van toestemming, een overeenkomst of een gerechtvaardigd belang. Het gerechtvaardigde belang is meestal een goed functionerende bedrijfsvoering of de beveiliging en bescherming van informatie, personen en gebouwen.

Nieuwe medewerkers en oud-medewerkers

Als een nieuwe medewerker in dienst treedt, verwerkt de Raad van State persoonsgegevens voor de voorbereiding of uitvoering van een overeenkomst. Ook van oud-medewerkers verwerkt de Raad van State persoonsgegevens. Personeelsdossiers moeten op grond van de Archiefwet een bepaalde termijn worden bewaard, ook als een medewerker niet meer bij de Raad van State werkt.

Relatiebeheer en evenementen

De Raad van State legt persoonsgegevens van zijn relaties vast in een systeem voor relatiebeheer. Als de Raad van State voor deze relaties een evenement organiseert, worden die persoonsgegevens gebruikt om bijvoorbeeld uitnodigingen te versturen. De gegevens van personen waar de Raad van State geen relatie meer mee heeft, worden na drie maanden uit het systeem verwijderd.

E-mail- en abonnementenservice, en het opvragen van uitspraken en brochures

Personen die op de hoogte gehouden willen worden als de Afdeling bestuursrechtspraak uitspraak doet in een bepaalde zaak, of als nieuwe informatie op de website van de Raad van State wordt gepubliceerd, kunnen gebruik maken van de e-mailservice of abonnementenservice. Ook kunnen uitspraken of brochures worden opgevraagd. De Raad van State verwerkt dan persoonsgegevens, zodat de gevraagde service kan worden verleend. De Raad van State bewaart de gegevens zolang de betreffende persoon van de service gebruik wil maken of totdat aan het verzoek is voldaan.

Behandelen van vragen, verzoeken en klachten

De Raad van State ontvangt dagelijks e-mails en brieven met vragen, verzoeken en klachten. Om deze in behandeling te kunnen nemen en te beantwoorden, registreert de Raad van State persoonsgegevens van degene die de e-mail of brief heeft gestuurd. Deze persoonsgegevens, de e-mails en brieven en de reactie van de Raad van State, vormen samen een dossier. Dit dossier wordt vijf jaar na sluiting vernietigd.

(Wetenschappelijk) onderzoek en studies

De Raad van State levert soms een bijdrage aan (wetenschappelijke) onderzoeken en studies. De documenten die daarvoor beschikbaar worden gesteld, kunnen persoonsgegevens bevatten. De Raad van State neemt dan maatregelen om de privacy van de betrokken personen te beschermen.

Crediteuren en debiteuren

Om te kunnen voldoen aan de fiscale verplichtingen en om de financiële processen goed te laten verlopen, verwerkt de Raad van State persoonsgegevens. Die zijn nodig voor bijvoorbeeld het uitvoeren van bank- en kasmutaties en het innen van griffierecht. De gegevens worden bewaard overeenkomstig de geldende fiscale (archief)wetgeving.

Camerabewaking en telefoontoezicht

​In de openbare ruimtes van de Raad van State vindt toezicht plaats door middel van videocamera’s. Daarnaast worden bij de Raad van State inkomende telefoongesprekken opgenomen. Het doel hiervan is het bewaken en beveiligen van de gebouwen van de Raad van State, en van de personen en zaken die zich in en rondom die gebouwen bevinden. Als zich een incident voordoet, sprake is van een dreiging, of aangifte is gedaan, kunnen bepaalde (opsporings)diensten, zoals de politie, de Raad van State verzoeken opnames terug te kijken of terug te luisteren. Na zeven dagen worden de camerabeelden en opgenomen telefoongesprekken automatisch vernietigd. Als er een vermoeden is van een misdrijf, kunnen de opnames onder voorwaarden langer worden bewaard.

Bezoek aan de website van de Raad van State

De website van de Raad van State maakt gebruik van cookies voor onderzoek naar websitegebruik. De cookies geven algemene informatie over welke handelingen bezoekers van de website verrichten. Met deze gegevens kunnen webstatistieken worden gemaakt die de Raad van State helpen om de website nog gebruiksvriendelijker en beter te maken. Meer hierover leest u in het Cookiebeleid.

Gebruik wifi

Tijdens een bezoek aan één van de gebouwen van de Raad van State kunt u gebruikmaken van gratis wifi. U logt in door een QR-code te scannen en een wachtwoord in te voeren. De QR-code en het geldende wachtwoord kunt vinden op informatiefolders bij de receptie. Dit wachtwoord is niet te herleiden tot een persoon. Eenmaal ingelogd op het wifinetwerk voor bezoekers, krijgt de Raad van State automatisch gegevens over het toestel dat wordt gebruikt. Ook deze gegevens kunnen niet worden herleid tot een persoon. De gegevens die de Raad van State ontvangt, worden niet opgeslagen.

Welke persoonsgegevens registreert de Raad van State?

De Raad van State registreert persoonsgegevens in zijn registratiesystemen. Welke gegevens voor welk doel worden geregistreerd, staat in onderstaand overzicht. De Raad van State verwerkt daarnaast brieven, documenten en processtukken, bijvoorbeeld voor de inhoudelijke behandeling van een rechtszaak. Deze kunnen ook (bijzondere) persoonsgegevens bevatten.

Bestuursrechtspraak

Behandelen van rechtszaken

In een rechtszaak kunnen verschillende personen betrokken zijn. Van diegenen die als procespartij of (derde)belanghebbende bij een rechtszaak betrokken zijn, registreert de Raad van State onder meer naam, adres en woonplaats. Deze worden gebruikt om te kunnen corresponderen. In vreemdelingenzaken worden ook de nationaliteit, het land van herkomst, geboortegegevens en het vreemdelingennummer van de vreemdeling vastgelegd. Het vreemdelingennummer is een uniek identificatienummer dat door de Immigratie- en Naturalisatiedienst wordt gebruikt.

Van gemachtigden, tolken en (getuigen)deskundigen, worden ook de naam en adresgegevens geregistreerd. Daarnaast verwerkt de Raad van State gegevens, zoals het telefoonnummer, kantooradres, het nummer waaronder het kantoor geregistreerd staat in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel en gegevens over de machtiging of mate waarin beroepsmatig rechtsbijstand wordt verleend.

Digitaal procederen

In zaken waarin digitaal wordt geprocedeerd, worden naast de hiervoor genoemde gegevens ook andere gegevens vastgelegd. Zo is een e-mailadres nodig om bijvoorbeeld notificaties te kunnen verzenden. Verder worden loggegevens vastgelegd. De Raad van State registreert handelingen (datum, tijdstip, soort handeling) en andere gebeurtenissen om de beschikbaarheid en vertrouwelijkheid van zijn digitale systemen te garanderen, om bij een storing de toegang tot persoonsgegevens tijdig te herstellen, en om te kunnen beoordelen of de termijnoverschrijding verschoonbaar is, als een partij in een digitale rechtszaak een stuk te laat heeft ingediend.

Managementinformatie

In de overzichten en analyses die de Raad van State maakt om de zaken die bij de Afdeling bestuursrechtspraak in behandeling zijn of zijn geweest te kunnen monitoren, staan onder meer gegevens over de zaak, zoals het zaaknummer, het onderwerp en de betrokken partijen.

Advisering

Behandelen van adviesaanvragen en opstellen van adviezen

De hoeveelheid persoonsgegevens die bij wetgevingsadvisering worden verwerkt, is beperkt. Het gaat vooral om de naam en contactgegevens van medewerkers van departementen. Deze gegevens zijn nodig om over een uit te brengen advies te kunnen communiceren en de adviezen te kunnen opstellen. In geval van een verzoek om naturalisatie worden ook gegevens vastgelegd over de persoon die het Nederlanderschap heeft aangevraagd, zoals geboortegegevens en nationaliteit.

Dienstverlenende en ondersteunende taken

Nieuwe medewerkers en oud-medewerkers

Als iemand bij de Raad van State solliciteert, dan verwerkt de Raad van State tijdelijk gegevens zoals naam, adres, woonplaats, contactgegevens, burgerlijke staat en titels. Ook de sollicitatiebrief en het cv worden tijdelijk bewaard. Als de sollicitant wordt aangenomen, worden deze gegevens opgenomen in een personeelsdossier. Daarin registreert de Raad van State dan ook bijvoorbeeld het bankrekeningnummer en gegevens over de functie en het functioneren.

Van oud-medewerkers van de Raad van State worden de personeelsdossiers ook na uitdiensttreding bewaard, totdat de bewaartermijn die volgt uit de Archiefwet voorbij is.

Relatiebeheer en evenementen

Van zijn relaties legt de Raad van State gegevens vast, zoals naam, adres, contactgegevens, de organisatie waar diegene werkt en de functie die hij of zij daar bekleedt. Omdat de Raad van State ook evenementen organiseert, worden soms ook allergieën en dieetwensen van relaties vastgelegd. Omdat dit bijzondere persoonsgegevens zijn, die niet zomaar mogen worden verwerkt, worden deze gegevens alleen vastgelegd als de betrokken persoon daarvoor toestemming heeft gegeven. Deze toestemming kan altijd weer worden ingetrokken. De gegevens worden dan meteen gewist.

E-mail- en abonnementenservice, en het opvragen van uitspraken en brochures

Om gebruik te kunnen maken van de e-mailservice of abonnementenservice, registreert de Raad van State een e-mailadres. Als een uitspraak of een brochure wordt opgevraagd, vraagt de Raad van State om een naam en adresgegevens, zodat de uitspraak of de brochure naar het adres kan worden gestuurd.

Behandelen van vragen, verzoeken en klachten

Om vragen, verzoeken en klachten van burgers, professionals en andere (overheids)organisaties in behandeling te kunnen nemen en te beantwoorden, registreert de Raad van State contactgegevens, zoals naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres.

(Wetenschappelijk) onderzoek en studies

Als de Raad van State een bijdrage levert aan (wetenschappelijk) onderzoek of een studie, kunnen persoonsgegevens gebruikt worden. Welke dat zijn, hangt af het onderzoek of de studie en van welke documenten daarvoor beschikbaar worden gesteld. In alle gevallen worden maatregelen genomen om de privacy van de betrokkenen te beschermen.

Crediteuren en debiteuren

Om de financiële processen goed te laten verlopen, registreert de Raad van State gegevens zoals naam, adres, woonplaats, correspondentieadres en bankgegevens. Voor de inning van griffierechten wordt ook het zaaknummer geregistreerd.

Camerabewaking en telefoontoezicht

​Van diegenen die een gebouw van de Raad van State bezoeken, of telefonisch met de Raad van State contact opnemen, worden beeld- en geluidsopnames gemaakt. Daarbij wordt ook de datum en tijd vastgelegd. De Raad van State verwerkt dan dus camerabeelden van de betreffende personen en opnames van de stem.

Bezoek aan de website van de Raad van State

Doordat de website van de Raad van State cookies gebruikt, verzamelt de Raad van State gegevens van diegenen die de website bezoeken. Er wordt bijgehouden welke pagina’s worden bezocht, in welke volgorde en welke zoektermen worden gebruikt. De cookies onthouden de voorkeuren en interesses op basis van het surfgedrag.

Gebruik wifi

Als bezoekers van de Raad van State gebruik maken van het wifinetwerk, krijgt de Raad van State automatisch gegevens, zoals het identificatienummer (bijvoorbeeld het MAC-adres) van het apparaat dat wordt gebruikt.

Wat doet de Raad van State om persoonsgegevens te beschermen?

De Raad van State treft passende technische en organisatorische maatregelen om de persoonsgegevens die hij verwerkt te beveiligen tegen verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking of onrechtmatige verwerking. De Raad van State:

  • is transparant over de verwerking van persoonsgegevens: in deze privacyverklaring is te lezen voor welke doelen de Raad van State persoonsgegevens verwerkt en wat de Raad van State doet om te waarborgen dat zorgvuldig, veilig en verantwoord met de persoonsgegevens wordt omgegaan.
  • verwerkt persoonsgegevens alleen voor gerechtvaardigde doelen: de Raad van State gebruikt persoonsgegevens nooit voor commerciële of andere doeleinden dan waarvoor ze zijn verstrekt, en verwerkt niet meer gegevens dan noodzakelijk zijn om die doelen te realiseren.
  • registreert juiste persoonsgegevens: de Raad van State zorgt ervoor dat de persoonsgegevens die hij registreert juist zijn. Kloppen de gegevens niet (meer), dan worden deze zo snel mogelijk gecorrigeerd.
  • bewaart persoonsgegevens niet langer dan nodig: de Raad van State bewaart en vernietigt persoonsgegevens volgens de regels uit de Archiefwet. Als er voor bepaalde gegevens geen wettelijke bewaartermijn geldt, heeft de Raad van State procedures opgesteld om te waarborgen dat de gegevens worden vernietigd, zodra deze niet meer nodig zijn.
  • behandelt persoonsgegevens vertrouwelijk: medewerkers van de Raad van State hebben een geheimhoudingsplicht en hebben alleen toegang tot persoonsgegevens als zij daartoe bevoegd zijn. De Raad van State verstrekt geen persoonsgegevens aan derden, tenzij dat nodig is voor de uitvoering van een overeenkomst of om te voldoen aan een wettelijke verplichting.
  • beveiligt persoonsgegevens goed: de Raad van State heeft maatregelen genomen om persoonsgegevens te beschermen tegen onrechtmatige verwerking of verlies en controleert regelmatig of deze goed werken. Alle informatie wordt vertrouwelijk behandeld en staat op beveiligde servers. De Raad van State volgt daarbij in ieder geval de voorschriften en standaarden van de Rijksoverheid voor informatiebeveiliging.
  • maakt goede afspraken met externe partijen: als een externe partij in opdracht van de Raad van State persoonsgegevens verwerkt, worden met die partij goede afspraken gemaakt. Zo wordt gewaarborgd dat zorgvuldig en veilig met de persoonsgegevens wordt omgegaan. Deze afspraken worden vastgelegd in een verwerkersovereenkomst. De Raad van State blijft verantwoordelijk voor de verwerkingen die deze externe partij verricht en controleert regelmatig de naleving van de gemaakte afspraken.
  • geeft persoonsgegevens niet door aan landen buiten de Europese Unie: als voor de verwerking van persoonsgegevens een externe partij wordt ingeschakeld, zorgt de Raad van State ervoor dat geen sprake is van doorgifte naar landen waar de AVG niet geldt of, als dat wel het geval is, dat in dat land een passend beschermingsniveau is gewaarborgd, of dat passende afspraken zijn gemaakt volgens de door de Europese Commissie goedgekeurde modelcontracten.

Welke rechten heeft u op grond van de AVG?

U heeft een aantal rechten met betrekking tot de verwerking van uw persoonsgegevens door de Raad van State:

  • Recht op informatie: u heeft het recht om te weten waarom de Raad van State uw persoonsgegevens verwerkt en wat de Raad van State met die gegevens doet.
  • Recht op inzage: u heeft het recht op inzage in de persoonsgegevens die de Raad van State van u heeft.
  • Recht op rectificatie: u heeft het recht om de Raad van State te vragen uw persoonsgegevens te corrigeren of aan te vullen als de gegevens die de Raad van State van u heeft onjuist of onvolledig zijn.
  • Recht op gegevenswissing: onder bepaalde omstandigheden heeft u het recht om de persoonsgegevens die de Raad van State van u heeft te laten verwijderen.
  • Recht op beperking van de verwerking: u heeft het recht om de Raad van State te vragen de verwerking van uw persoonsgegevens tijdelijk stop te zetten, bijvoorbeeld omdat u bezwaar heeft gemaakt tegen die verwerking en u nog op een antwoord wacht.
  • Recht van bezwaar: u heeft het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens. U kunt alleen bezwaar maken als de verwerking plaatsvindt op grond van de uitoefening van een taak van algemeen belang of een gerechtvaardigd belang. U kunt daarvoor redenen hebben die verband houden met uw specifieke situatie.

Let op: Als uw verzoek betrekking heeft op een (lopende) rechtszaak, zijn uw rechten beperkt. De inhoudelijke behandeling van uw persoonsgegevens tijdens een rechtszaak berust bijvoorbeeld niet op toestemming, dus die kunt u ook niet intrekken. Het is ook niet mogelijk om tijdens of na afloop van een rechtszaak met een beroep op uw privacyrechten te vragen om inhoudelijke gegevens en gestelde feiten die zijn gedeeld tijdens de rechtszaak te corrigeren of te verwijderen. De Archiefwet kan er daarnaast aan in de weg staan om een verzoek om uw gegevens te corrigeren of te laten verwijderen in te willigen.

Hoe kunt u van uw rechten gebruik maken?

Wilt u van een van uw rechten gebruikmaken, dan kunt u met dit formulier (docx, 40 kB) een verzoek indienen. Het ingevulde formulier kunt u per e‑mail sturen naar de functionaris voor gegevensbescherming van de Raad van State: [email protected].

U kunt het formulier ook uitprinten en per post opsturen naar:

Raad van State
t.a.v. functionaris voor gegevensbescherming
Postbus 20019
2500 EA Den Haag

De Raad van State behandelt uw verzoek in beginsel binnen vier weken na ontvangst. De Raad van State mag alleen informatie verstrekken over de verwerking van uw eigen persoonsgegevens en niet over de persoonsgegevens van anderen. Als de Raad van State niet zeker weet wie u bent, kan een medewerker daarom per e‑mail, brief of telefoon contact met u opnemen om aanvullende informatie te vragen die nodig is ter bevestiging van uw identiteit. U kunt dan bijvoorbeeld gevraagd worden een afspraak te maken om u aan de receptie van de Raad van State in Den Haag te legitimeren. Zo voorkomt de Raad van State dat uw gegevens aan iemand anders worden gegeven of ten onrechte worden gewijzigd.

Heeft u een klacht over het gebruik van uw persoonsgegevens?

Als u een klacht heeft over de verwerking van persoonsgegevens door de Raad van State die niet gaat over een rechtszaak, dan kunt u deze indienen bij de nationale toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De AP beslist dan over uw klacht.

Als u niet tevreden bent over het gebruik van uw persoonsgegevens in een rechtszaak bij de Afdeling bestuursrechtspraak, dan kunt u met dit formulier (docx, 40 kB) een klacht indienen bij de Raad van State. Het ingevulde formulier kunt u per e‑mail sturen naar de functionaris voor gegevensbescherming van de Raad van State: [email protected].

U kunt het formulier ook uitprinten en per post opsturen naar:

Raad van State
t.a.v. functionaris voor gegevensbescherming
Postbus 20019
2500 EA Den Haag

Klachten over het gebruik van uw persoonsgegevens kunt u dus niet indienen bij de AP. Dat komt omdat in de AVG staat dat de AP niet bevoegd is om toezicht te houden op verwerkingen van persoonsgegevens door gerechtelijke instanties bij de behandeling van rechtszaken. Daarom heeft de Afdeling bestuursrechtspraak samen met de Centrale Raad van Beroep en het College van Beroep voor het Bedrijfsleven de Regeling verwerking persoonsgegevens bestuursrechtelijke colleges opgesteld. In die Regeling staat dat als u niet tevreden bent over het gebruik van uw persoonsgegevens door de Afdeling bestuursrechtspraak in een rechtszaak, u een klacht kunt indienen bij de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak. U kunt ook een klacht indienen als u meent dat ten onrechte niet aan uw AVG-verzoek is tegemoet gekomen. De voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak beslist over uw klacht.

Met de Regeling is ook een onafhankelijke commissie ingesteld. Deze commissie adviseert de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak over de afdoening van de klacht. De AVG-commissie is samengesteld uit leden van de drie bestuursrechtelijke colleges: mr. E.J. Daalder en mr. B. Meijer (Afdeling bestuursrechtspraak), mr. J.S. van der Kolk en mr. J. Brand (Centrale Raad van Beroep) en mr. R.C. Stam en mr. J.L. Verbeek (College van Beroep voor het bedrijfsleven). Onderaan de pagina waar u de Regeling kunt raadplegen, vindt u ook de adviezen van de AVG-commissie over klachten met betrekking tot de Afdeling bestuursrechtspraak.

Heeft u een vraag over de anonimisering van een uitspraak?

Als u een vraag heeft over de wijze waarop persoonsgegevens in een bepaalde uitspraak zijn geanonimiseerd of als u van mening bent dat er persoonsgegevens in een uitspraak staan die geanonimiseerd hadden moeten worden, dan kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie van de Raad van State: [email protected].

Functionaris voor gegevensbescherming

De Raad van State heeft een onafhankelijke, interne toezichthouder aangesteld. Deze functionaris voor gegevensbescherming ziet erop toe dat de Raad van State persoonsgegevens verwerkt op een manier die voldoet aan wet- en regelgeving. De functionaris voor gegevensbescherming is aangemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. U kunt in contact komen met de functionaris voor gegevensbescherming via het e-mailadres: [email protected].

Wijzigingen privacyverklaring

De privacyverklaring van de Raad van State kan wijzigen als nieuwe ontwikkelingen daarvoor aanleiding geven. Op de website van de Raad van State staat altijd de meest actuele versie van de privacyverklaring. Deze privacyverklaring is voor het laatst herzien in september 2022.