Ontwerpbesluit met nota van toelichting houdende wijziging van het Besluit aftappen openbare telecommunicatienetwerken en -diensten.


Volledige tekst

Ontwerpbesluit met nota van toelichting houdende wijziging van het Besluit aftappen openbare telecommunicatienetwerken en -diensten.

Bij Kabinetsmissive van 30 januari 2001, no.01.000404, heeft Uwe Majesteit, op voordracht van de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, bij de Raad van State ter overweging aanhangig gemaakt het ontwerpbesluit met nota van toelichting houdende wijziging van het Besluit aftappen openbare telecommunicatienetwerken en -diensten.

Het ontwerpbesluit voorziet in wijzigingen van het Besluit aftappen openbare telecommunicatienetwerken en -diensten. Zo komt de zogenaamde promillage-eis te vervallen. Op grond hiervan zijn de aanbieders van openbare telecommunicatienetwerken en -diensten verplicht om hun netwerk of dienst zodanig in te richten, dat op eenzelfde tijdstip een bij ministeriële regeling te bepalen promillage van de aangeslotenen op dat netwerk of die dienst kan worden afgetapt. Met betrekking tot het ontwerpbesluit maakt de Raad van State de volgende opmerkingen.

1. In de nota van toelichting (paragraaf 1, Algemeen) staat dat in de (nieuwe) Regeling aftappen nadere regels gesteld worden in verband met het laten vervallen van de promillage-eis. Niet duidelijk is om welke regels het gaat en in welke mate daarmee een alternatief voor het vervallen van de promillage-eis wordt geboden. Omwille van een goed begrip van onderhavig ontwerpbesluit dient de toelichting op dit punt te worden aangevuld.

2. Volgens de nota van toelichting (paragraaf 2, Het laten vervallen van de aftappromillages) vergt de voorgestelde regeling zonder promillage-eis een adequate wijze van handhaving. Zo zal meer dan voorheen onderzoek worden gedaan naar door de bevoegde autoriteiten gesignaleerde knelpunten bij de uitvoering van bijzondere lasten door aanbieders en zal waar nodig met gebruikmaking van het handhavingsinstrumentarium van de Telecommunicatiewet worden opgetreden. De (relatieve) zekerheid die door de bevoegde autoriteiten aan de promillageregeling kon worden ontleend, waar het gaat om de beschikbare aftapcapaciteit per aanbieder, komt met het ontwerpbesluit immers te vervallen, aldus de toelichting.
In de nota van toelichting wordt niet aangegeven hoe wordt gewaarborgd dat in de praktijk ook daadwerkelijk voldoende capaciteit beschikbaar is. De Raad adviseert de toelichting op dit punt aan te vullen.

De Raad van State geeft U in overweging in dezen een besluit te nemen, nadat aan het vorenstaande aandacht zal zijn geschonken.

De Vice-President van de Raad van State



Nader rapport (reactie op het advies) van 30 mei 2001


1. Overeenkomstig het advies van de Raad is in de toelichting aangegeven op welke wijze in de Regeling aftappen openbare telecommunicatienetwerken en -diensten wordt voorzien in een alternatief voor het vervallen van de promillage-eis. Deze houdt kort gezegd in dat de aanbieders van de in die regeling onderscheiden netwerken en diensten, deze netwerken en diensten zodanig dienen in te richten dat iedere bijzondere last tot aftappen onverwijld kan worden uitgevoerd. De aanbieders dienen daartoe - op basis van ervaring of in bilateraal overleg met de tot aftappen bevoegde autoriteiten - te bepalen hoeveel aftapcapaciteit zij menen te moeten reserveren.

2. Overeenkomstig het advies van de Raad wordt in de toelichting aangegeven hoe in de praktijk wordt gewaarborgd dat er voldoende aftapcapaciteit beschikbaar is. Er wordt namelijk van uit gegaan dat, ondanks het vervallen van de (relatieve) zekerheid die kon worden ontleend aan het bestaan van een promillage-eis, via de bilaterale contacten tussen de bevoegde autoriteiten en aanbieders en zeker waar het gaat om bestaande aanbieders die aan de hand van ervaringsgegevens invulling kunnen geven aan hun aftapbaarheidsverplichting, in de praktijk voldoende aftapcapaciteit beschikbaar zal zijn. Voorts wordt op dit moment concreet beleid geformuleerd om handhavend op te treden, onder meer waar het gaat om door de bevoegde autoriteiten gesignaleerde knelpunten bij de uitvoering van bijzondere lasten tot aftappen door aanbieders van openbare telecommunicatienetwerken en -diensten welke zijn ontstaan als gevolg van een ontoereikende aftapcapaciteit.

Voorts is van de gelegenheid gebruik gemaakt om de inwerkingtredingsbepaling van het ontwerpbesluit aan te passen. Het is namelijk wenselijk dat zowel de wijziging van het Besluit aftappen openbare telecommunicatienetwerken en -diensten als de (nieuwe) Regeling aftappen openbare telecommunicatienetwerken en -diensten gelijktijdig in werking treden. Dit kan bij nader inzien het best bewerkstelligd worden door in beide regelingen een gelijkluidende concrete datum als inwerkingtredingsdatum op te nemen. De inwerkingtredingsdatum is gesteld op 15 juni 2001.

Ik moge U hierbij het gewijzigde ontwerpbesluit en de gewijzigde nota van toelichting doen toekomen en U verzoeken overeenkomstig dit ontwerp te besluiten.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat