Ontwerpbesluit met nota van toelichting houdende wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 tot opneming van de mogelijkheid van tijdelijke verlaging van de maximumsnelheid bij verstoring van de olie-aanvoer.


Volledige tekst

Ontwerpbesluit met nota van toelichting houdende wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 tot opneming van de mogelijkheid van tijdelijke verlaging van de maximumsnelheid bij verstoring van de olie-aanvoer.

Bij Kabinetsmissive van 6 maart 2001, no.01.001121, heeft Uwe Majesteit, op voordracht van de Minister van Verkeer en Waterstaat, in overeenstemming met de Minister van Justitie en de Minister van Economische Zaken, bij de Raad van State ter overweging aanhangig gemaakt het ontwerpbesluit met nota van toelichting houdende wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 tot opneming van de mogelijkheid van tijdelijke verlaging van de maximumsnelheid bij verstoring van de olie-aanvoer.

Het ontwerpbesluit tot wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 strekt ertoe in geval van een ernstige verstoring van de olie-aanvoer, een tijdelijke verlaging van de toegestane maximumsnelheid tot 90 km per uur voor bepaalde motorvoertuigen op autosnelwegen en autowegen mogelijk te maken. Het Nederlandse beleid om een ernstige verstoring in de olie-aanvoer het hoofd te bieden is gebaseerd op verplichtingen in EU- en vooral IEA (International Energy Agency)-verband.
Met betrekking tot het ontwerpbesluit maakt de Raad de volgende opmerking.

1. Volgens paragraaf 2 van de nota van toelichting moet bij de beslissing tot het daadwerkelijk inzetten van de voorgestelde maatregel onder meer de verwachting bestaan dat deze maatregel in voldoende mate door de weggebruiker zal worden nageleefd. Waar het gaat om matiging van de snelheid leert de ervaring dat het lastig is om het gedrag van de weggebruiker te beïnvloeden. De vraag rijst dan ook of het beeld dat in de nota van toelichting wordt geschetst over de effectiviteit van de maatregel niet te rooskleurig is. Daar komt bij dat de toelichting zwijgt over de capaciteit tot handhaving. Gelet op de praktijk is het niet onaannemelijk dat ook hier problemen te verwachten zijn. In ieder geval zal aan een en ander in de NvT nader aandacht besteed moeten worden.

2. Bijlage bij het advies van de Raad van State van 30 maart 2001, no.W09.01.0118/V, met een redactionele kanttekening die de Raad in overweging geeft.

- In artikel I, onder A, "besluit" vervangen door: ministeriële regeling.

De Raad van State geeft U in overweging in dezen een besluit te nemen, nadat aan het vorenstaande aandacht zal zijn geschonken.

De Vice-President van de Raad van State



Bijlage bij het advies van de Raad van State van 30 maart 2001, no.W09.01.0118/V, met een redactionele kanttekening die de Raad in overweging geeft.

- In artikel I, onder A, "besluit" vervangen door: ministeriële regeling.



Nader rapport (reactie op het advies) van 14 mei 2001


De Raad wijst op mogelijke problemen bij de handhaving van het besluit om de maximumsnelheid te verlagen en adviseert om in de nota van toelichting nader aandacht aan dit aspect te besteden.

De onderhavige wijziging van het RVV 1990 dient evenwel enkel om in geval van een oliecrisis snel op te kunnen treden via ministeriële regelgeving. Een besluit over het daadwerkelijk verlagen van de maximumsnelheid kan pas weloverwogen worden genomen als er een crisissituatie is. In paragraaf 4 van de nota van toelichting die aan de Raad ter advisering is voorgelegd, was al aangegeven dat tot een verlaging van de maximumsnelheid alleen zal worden overgegaan als het overgrote deel van de bevolking de maatregel ziet als een formalisering en logisch sluitstuk van een al bestaande bereidheid om de rijsnelheid te matigen. Het advies van de Raad heeft wel aanleiding gegeven om deze passage nog iets aan te vullen. Daarbij is nader uiteengezet dat de bereidheid tot naleving van de maatregel, alsook in welke mate dit eventueel tot een aanvullend beroep op extra handhavingscapaciteit noopt, pas werkelijk kan worden beoordeeld op moment van crisis.

De in de bijlage bij het advies gestelde redactionele kanttekening is overgenomen.

Van de gelegenheid is gebruik gemaakt om - voor alle duidelijkheid - in artikel 86b de aldaar bedoelde motorvoertuigen nader aan te duiden.

Ik moge U hierbij het ontwerpbesluit en de nota van toelichting wederom doen toekomen en U verzoeken overeenkomstig dit ontwerp te besluiten.

De Minister van Verkeer en Waterstaat