Wijziging van het Besluit percentages drempel- en toetsingsinkomen zorgtoeslag in verband met gewijzigde percentages met ingang van het berekeningsjaar 2023.


Volledige tekst

Bij Kabinetsmissive van 10 oktober 2022, no.2022002205, heeft Uwe Majesteit, op voordracht van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, bij de Afdeling advisering van de Raad van State ter overweging aanhangig gemaakt het ontwerpbesluit houdende wijziging van het Besluit percentages drempel- en toetsingsinkomen zorgtoeslag in verband met gewijzigde percentages met ingang van het berekeningsjaar 2023, met nota van toelichting.

Het voorstel regelt dat de normpercentages voor de zorgtoeslag met ingang van het berekeningsjaar 2023 worden gewijzigd. Via de aanpassing van de normpercentages wordt bereikt dat de zorgtoeslag in 2023 incidenteel wordt verhoogd met ruim € 400 voor de zorgtoeslaggerechtigden. Daarnaast wordt in dit besluit de dekking geregeld van een maatregel afkomstig uit het Belastingplan 2023. (zie noot 1) Ter dekking daarvan is besloten om de zorgtoeslag van toeslaggerechtigden marginaal te verlagen. Ook hiervoor worden de normpercentages met ingang van 2023 structureel aangepast.

Het onderhavig besluit vloeit voort uit de koopkrachtbesluitvorming voor 2023 ten behoeve van het verbeteren van het koopkrachtbeeld. Het besluit heeft een budgettair beslag van de zorgtoeslag van € 1936 miljoen in 2023 en een structureel neerwaarts beslag van € 2 miljoen vanaf 2024.

De Afdeling advisering van de Raad van State constateert dat de aanpassing van de normpercentages ten behoeve van de verhoging van de zorgtoeslag in 2023 een incidentele maatregel is die in 2024 automatisch afloopt en in samenhang moet worden bezien met de andere inkomensafhankelijke maatregelen die zijn voorgesteld, zoals onder meer de bijzondere verhoging van het wettelijk minimumloon. Uit de toelichting blijkt dat over de cumulatieve gevolgen van deze maatregelen nog geen duidelijkheid kan worden gegeven. (zie noot 2)

De Afdeling merkt op dat het van belang is dit inzicht wel te verschaffen. (zie noot 3) Te meer omdat niet zonder meer evident is dat de situatie volgend jaar zodanig is dat afbouw van de maatregel (volledig) mogelijk is. Het is van belang telkens af te kunnen wegen of een extra uitgave of lastenverlichting doeltreffend en doelmatig is, mede in relatie tot andere (koopkracht)maatregelen.

Ook wijst de Afdeling erop dat het instrument van zorgtoeslag een specifieke maatregel is gericht op huishoudens met lage inkomens en middeninkomens om de nominale zorgpremies en het verplicht eigen risico voor de zorgverzekering te betalen. De voorgestelde aanpassing dient een ander (inkomenspolitiek) doel. Daarmee wordt de ruimte beperkt om de maatregel verder in te zetten voor het oorspronkelijke doel.

De Afdeling adviseert om in de toelichting nader op de genoemde punten in te gaan.

De Afdeling advisering van de Raad van State heeft een aantal opmerkingen bij het ontwerpbesluit en adviseert daarmee rekening te houden voordat een besluit wordt genomen.

De vice-president van de Raad van State


Nader rapport (reactie op het advies) van 21 november 2022

Het advies is opgevolgd door in de nota van toelichting in te gaan op het maatregelenpakket dat het kabinet heeft getroffen ten behoeve van het verbeteren van het koopkrachtbeeld, waar het verhogen van de zorgtoeslag onderdeel van uitmaakt. De cumulatieve effecten van de getroffen maatregelen zijn in beeld gebracht in de Miljoenennota en de zogenoemde Koopkrachtbrief , en in de brief “Nadere uitwerking tijdelijk prijsplafond energie” van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat van 4 oktober 2022 , waarnaar in de nota van toelichting wordt verwezen. Voorts is toegelicht dat in 2023 opnieuw op basis van actuele ramingen een afweging zal plaatsvinden om te komen tot een evenwichtig koopkrachtbeeld voor 2024. Hierbij zal ook opnieuw moeten worden afgewogen of de zorgtoeslag een passend instrument is om in te zetten ten behoeve van het brede koopkrachtbeeld, rekening houdend met het feit dat de zorgtoeslag in zijn aard een tegemoetkoming in de zorgkosten is.

In de tekst zijn tot slot enkele redactionele aanpassingen aangebracht.

Ik moge U hierbij het ontwerpbesluit en de gewijzigde nota van toelichting doen toekomen en U verzoeken overeenkomstig dit ontwerp te besluiten.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport


Voetnoten

(1) Het betreft het voorstel ‘uitzondering toeslagpartnerbegrip voor personen die wegens huiselijk geweld naar de opvang zijn gevlucht’.
(2) Nota van toelichting, paragraaf 5.
(3) Daarnaast heeft de Afdeling eerder begrip getoond voor het totstandkomingsproces van de Augustusbesluitvorming. Zie ook het advies van de Afdeling bij de Miljoenennota 2023.