Besluit rijden onder invloed BES.
- Kenmerk
- W16.20.0013/II
- Datum aanhangig
- 24 januari 2020
- Datum vastgesteld
- 4 maart 2020
- Datum advies
- 4 maart 2020
- Datum publicatie
- 23 juni 2020
- Vindplaats
- Staatscourant 2020, nr. 35656
- Justitie en Veiligheid
- Algemene maatregel van bestuur
Bij Kabinetsmissive van 24 januari 2020, no.2020000145, heeft Uwe Majesteit, op voordracht van de Minister van Justitie en Veiligheid, bij de Afdeling advisering van de Raad van State ter overweging aanhangig gemaakt het ontwerpbesluit houdende regels over de onderzoeken die kunnen worden ingezet op Bonaire, Sint Eustatius en Saba ter vaststelling van het gebruik van alcohol of andere stoffen die de rijvaardigheid kunnen beïnvloeden (Besluit rijden onder invloed BES), met nota van toelichting.
In dit ontwerpbesluit worden, ten behoeve van alcoholcontroles in het verkeer, regels gesteld omtrent de uitvoering van blaas- en bloedonderzoeken op de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
De Afdeling advisering van de Raad van State maakt opmerkingen over het tegenonderzoek en over de betrokkenheid van de Commissie toezicht bescherming persoonsgegevens BES. In verband daarmee is aanpassing gewenst van het ontwerpbesluit en de toelichting.
1. Informatie over tegenonderzoek
In het ontwerpbesluit wordt voorgesteld de verdachte te informeren over de mogelijkheid tot tegenonderzoek indien uit het verslag van het bloedonderzoek blijkt dat het alcoholgehalte in het bloed hoger is dan op grond van de eilandsverordening is toegestaan. (zie noot 1) Op dit punt wijkt het ontwerpbesluit af van het Europees-Nederlandse Besluit alcohol, drugs en geneesmiddelen in het verkeer. Hierin is namelijk bepaald dat de verdachte al over de mogelijkheid tot tegenonderzoek wordt geïnformeerd op het moment van bloedafname. (zie noot 2)
Het is van belang dat de verdachte zo vroeg mogelijk in het proces op de hoogte is van zijn recht op tegenonderzoek. De Afdeling adviseert daarom om in het ontwerpbesluit op te nemen dat de verdachte op het moment van bloedafname wordt geïnformeerd over de mogelijkheid tot tegenonderzoek. Indien hiertoe niet wordt overgegaan adviseert de Afdeling in de toelichting duidelijk te maken waarom het ontwerpbesluit op dit punt afwijkt van het Europees-Nederlandse Besluit alcohol, drugs en geneesmiddelen in het verkeer.
Tevens adviseert de Afdeling in te gaan op het aantal geaccrediteerde laboratoria op de openbare lichamen. Volgens de toelichting zal Fundashon Mariadal, de gezondheidsinstelling op Bonaire waaronder het enige ziekenhuis ressorteert, de meeste bloedonderzoeken uitvoeren. De toelichting vermeldt niet of er meerdere geaccrediteerde laboratoria op Bonaire zijn en zo nee, of er aanvullende maatregelen nodig zijn om de onafhankelijkheid van het tegenonderzoek te waarborgen. Deze vraag dient zich eveneens aan ten aanzien van Saba en Sint Eustatius, waar dit besluit van toepassing zal worden na vaststelling van een eilandsverordening inzake een alcoholverbod in het verkeer.
Gelet op het voorgaande adviseert de Afdeling het ontwerpbesluit aan te passen en hierop in de toelichting in te gaan.
2. Betrokkenheid Commissie toezicht bescherming persoonsgegevens BES
Onder andere bij het verrichten van bloedonderzoek en het opmaken van onderzoeksrapporten worden persoonsgegevens verwerkt in de zin van de Wet bescherming persoonsgegevens BES. (zie noot 3) Op grond van deze wet kan de minister de Commissie toezicht bescherming persoonsgegevens BES om advies vragen over regelgeving die geheel of voor een belangrijk deel betrekking heeft op de verwerking van persoonsgegevens in de openbare lichamen. (zie noot 4) In de toelichting wordt echter niet vermeld of de Commissie om advies is gevraagd en, zo nee, waarom niet.
De Afdeling adviseert hier in de toelichting op in te gaan.
3. De Afdeling verwijst naar de bij dit advies behorende redactionele bijlage.
De Afdeling advisering van de Raad van State heeft een aantal opmerkingen bij het ontwerpbesluit en adviseert daarmee rekening te houden voordat een besluit wordt genomen.
De waarnemend vice-president van de Raad van State
Redactionele bijlage bij het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State betreffende no.W16.20.0013/II
- In de toelichting ingaan op de vraag waarom geen nadere regels worden gesteld over urineonderzoek, terwijl artikel 5a, eerste lid, van de Wet aansprakelijkheid bestuurders rijbevoegdheid en rijvaardigheid BES deze mogelijkheid wel biedt.
Nader rapport (reactie op het advies) van 4 juni 2020
1. Informatie over tegenonderzoek
Het ontwerpbesluit wijkt op dit punt onbedoeld af van de regels die gelden in Europees Nederland. Overeenkomstig het advies van de Afdeling is daarom aan artikel 7 van het ontwerpbesluit toegevoegd dat de opsporingsambtenaar de verdachte reeds bij de bloedafname wijst op het recht op tegenonderzoek.
Voorts is op verzoek van de Afdeling in de nota van toelichting nader aandacht besteed aan de geaccrediteerde laboratoria in het Caribische deel van het Koninkrijk. Daaruit kan worden opgemaakt dat de onafhankelijkheid van een eventueel tegenonderzoek steeds zal zijn gewaarborgd.
2. Betrokkenheid Commissie toezicht bescherming persoonsgegevens BES
Tijdens de (internet)consultatie is het ontwerpbesluit abusievelijk niet voorgelegd aan de CBP BES. Naar aanleiding van het advies van de Afdeling is dat alsnog gebeurd. Op 31 maart 2020 is de reactie van het CBP BES ontvangen. Het advies van de CBP BES heeft geleid tot enkele aanvullingen en verduidelijkingen in paragraaf 3 van de nota van toelichting.
3. De redactionele opmerking is verwerkt in de nota van toelichting.
Ik moge U hierbij het gewijzigde ontwerpbesluit en de gewijzigde nota van toelichting doen toekomen en U verzoeken overeenkomstig dit ontwerp te besluiten.
De Minister van Justitie en Veiligheid
Voetnoten
(1) Artikel 11, tweede lid, van het ontwerpbesluit.
(2) Artikel 13, tweede lid, Besluit alcohol, drugs en geneesmiddelen in het verkeer. Blijkens artikel 17 van dit Besluit vindt deze kennisgeving eveneens plaats bij het informeren van de verdachte over de uitkomst van het bloedonderzoek.
(3) Zie ook p.13 van de toelichting.
(4) Artikel 49 van de Wet bescherming persoonsgegevens BES.