Besluit verkeersverdeling tussen de luchthavens Schiphol en Lelystad.


Volledige tekst

Bij Kabinetsmissive van 18 december 2019, no.2019002696, heeft Uwe Majesteit, op voordracht van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, bij de Afdeling advisering van de Raad van State ter overweging aanhangig gemaakt het ontwerpbesluit tot vaststelling van regels voor de verdeling van luchtverkeer tussen de luchthaven Schiphol en de luchthaven Lelystad (Besluit verkeersverdeling tussen de luchthavens Schiphol en Lelystad), met nota van toelichting.

Het ontwerpbesluit voorziet in een regeling voor de verdeling van luchtverkeer tussen de luchthavens Schiphol en Lelystad. Doelstelling van deze regeling is de (inter)continentale knooppuntfunctie van Schiphol te versterken door punt-tot-punt vluchten te verplaatsen naar luchthaven Lelystad en de daarmee vrijgekomen slots op Schiphol te gebruiken voor transfervluchten. (zie noot 1) Daartoe wordt bij de toedeling van slots op luchthaven Lelystad voorrang verleend aan luchtvaartmaatschappijen die voor punt-tot-puntvluchten gebruikte slots op Schiphol overdragen aan de slotcoördinator of toezeggen deze voortaan te gebruiken voor transfervluchten. Het ontwerpbesluit regelt dat deze overgedragen slots uitsluitend mogen worden gebruikt voor transfervluchten.

De Afdeling advisering van de Raad van State wijst erop dat in de toelichting ten onrechte niet wordt ingegaan op het besluit van de Europese Commissie waarbij goedkeuring is verleend aan deze regeling. In verband daarmee is aanpassing van de toelichting wenselijk.

Bij uitvoeringsbesluit van 24 september 2019 (hierna "het Uitvoeringsbesluit") heeft de Commissie de in het ontwerpbesluit geregelde maatregelen goedgekeurd. (zie noot 2) In de toelichting wordt dit besluit echter niet genoemd. Evenmin worden de  van de Commissie besproken. De Afdeling acht een bespreking echter wel op zijn plaats en merkt daarbij, ter nadere toelichting, het volgende op.

In de eerste plaats heeft de Commissie in het Uitvoeringsbesluit helder uiteengezet hoe de ontwikkeling van luchthaven Lelystad zal gaan plaatsvinden en hoe de regeling in het ontwerpbesluit bij de verdeling van de slots op luchthaven Lelystad zal worden toegepast. (zie noot 3) Een dergelijk uiteenzetting van de achtergronden en de wijze waarop de verkeersverdeling zal functioneren heeft de Afdeling gemist in de nota van toelichting bij het ontwerpbesluit.

In de tweede plaats wordt in het Uitvoeringsbesluit de verkeersverdelingsregeling op een inzichtelijke wijze getoetst aan Verordening inzake gemeenschappelijke regels voor de exploitatie van luchthavens (Verordening 1008/2008) (zie noot 4) en de Slotverordening (zie noot 5). (zie noot 6) In de nota van toelichting op het ontwerpbesluit ontbreekt een dergelijke uiteenzetting van het in deze verordeningen opgenomen toetsingskader. Zo wordt artikel 19 van Verordening 1008/2008, waarop het ontwerpbesluit is gebaseerd, ten onrechte niet genoemd en wordt niet inzichtelijk gemaakt dat de verkeersverdelingsregeling voldoet aan de vereisten van deze verordening. De Slotverordening wordt slechts in algemene termen genoemd, zonder dat precies wordt toegelicht hoe de luchtverkeersverdeling van het ontwerpbesluit zich verhoudt tot de slotverdelingsregels van deze verordening.

De Afdeling merkt op dat het in de rede ligt voornoemde punten in de nota van toelichting bij het ontwerpbesluit te bespreken. Op die manier wordt helder inzicht geboden in de wijze waarop de voorgestelde verkeersverdelingsregeling zal werken en is inzichtelijk dat de regeling in overeenstemming is met de geldende Europese regelgeving. De Afdeling adviseert dan ook de toelichting op deze punten aan te vullen.

De Afdeling advisering van de Raad van State heeft een aantal opmerkingen bij het ontwerpbesluit en adviseert daarmee rekening te houden voordat een besluit wordt genomen.

De vice-president van de Raad van State

Nader rapport (reactie op het advies) van 13 juli 2020

De Afdeling advisering van de Raad van State (hierna: de Afdeling) heeft een aantal opmerkingen bij het ontwerp-besluit en adviseert daarmee rekening te houden voordat een besluit wordt genomen. De Afdeling geeft aan dat in de toelichting niet wordt ingegaan op het uitvoeringsbesluit van de Europese Commissie (zie noot 7) waarbij goedkeuring is verleend aan deze regeling. De Afdeling acht het met name van belang dat er in de toelichting aandacht wordt besteed aan de overwegingen van de Europese Commissie in het uitvoeringsbesluit die betrekking hebben op hoe de ontwikkeling van luchthaven Lelystad zal gaan plaatsvinden en hoe de regeling in het ontwerpbesluit bij de verdeling van de slots op luchthaven Lelystad zal worden toegepast. Daarnaast verzoekt de Afdeling in te gaan op de toetsing van de verkeersverdelingsregeling aan Verordening inzake gemeenschappelijke regels voor de exploitatie van luchthavens (Verordening 1008/2008) (zie noot 8) en de Slotverordening (zie noot 9).

Naar aanleiding van de opmerkingen van de Afdeling is de nota van toelichting op enkele punten aangepast. Er is een toelichting opgenomen over de verwachte ontwikkeling van het luchtverkeer op Lelystad Airport. Deze toelichting is overeenkomstig de overwegingen van de Europese Commissie onder paragraaf 33 van haar uitvoeringsbesluit. Daarnaast is verduidelijkt op welke wijze er is voldaan aan artikel 19 van Verordening 1008/2008 en hoe deze verordening en de verkeersverdelingsregel zich verhouden tot de Slotverordening.

Van de gelegenheid is gebruik gemaakt om de publicatietermijn in artikel 2, zesde lid, te schrappen. Deze kan bij ministeriële regeling worden geregeld.

Ik moge U hierbij het ontwerp-besluit en de gewijzigde nota van toelichting doen toekomen en U verzoeken overeenkomstig dit ontwerp te besluiten.

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT



Voetnoten

(1) Transfervluchten zijn vluchten waarbij 10% van de passagiers op Schiphol overstappen op een vlucht naar een andere bestemming (zie Nota van toelichting, paragraaf 10 ("Verhouding tot Europees recht").
(2) Uitvoeringsbesluit (EU) 2019/1585 van de Commissie van 24 september 2019 betreffende de vaststelling van regels voor de verdeling van luchtverkeer tussen de luchthavens Amsterdam Schiphol en Amsterdam Lelystad overeenkomstig artikel 19 van de Verordening (EG) nr. 1008/2008 van het Europees Parlement en de Raad, PbEU 2019, L 246.
(3) Uitvoeringsbesluit, punt 33.
(4) Verordening (EG) nr. 1008/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 24 september 2008 inzake gemeenschappelijke regels voor de exploitatie van luchtdiensten in de Gemeenschap (Herziening)), PbEU 2008, L 293.
(5) Verordening (EEG) nr. 95/93 van de Raad van 18 januari 1993 betreffende gemeenschappelijke regels voor de toewijzing van "slots" op communautaire luchthavens, Pb 1993, L 14.
(6) Zo zet de Commissie het relevante toetsingskader van artikel 19 van Verordening 1008/2008 helder uiteen en voert zij aan de hand van dit toetsingskader haar beoordeling uit. In haar toets aan de Slotverordening, besteedt de Commissie aandacht aan artikel 10, zesde lid, dat bij de verdeling van slots toepassing kan worden gegeven aan een luchtverkeersverdelingregeling.
(7) Uitvoeringsbesluit (EU) 2019/1585 van de Commissie van 24 september 2019 betreffende de vaststelling van regels voor de verdeling van luchtverkeer tussen de luchthavens Amsterdam Schiphol en Amsterdam Lelystad overeenkomstig artikel 19 van de Verordening (EG) nr. 1008/2008 van het Europees Parlement en de Raad, PbEU 2019, L 246.
(8) Verordening (EG) nr. 1008/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 24 september 2008 inzake gemeenschappelijke regels voor de exploitatie van luchtdiensten in de Gemeenschap (Herziening)), PbEU 2008, L 293.
(9) Verordening (EEG) nr. 95/93 van de Raad van 18 januari 1993 betreffende gemeenschappelijke regels voor de toewijzing van "slots" op communautaire luchthavens, Pb 1993, L 14.