Minister van I&M moet Tracebesluit Sporen in Arnhem op onderdelen aanpassen

Gepubliceerd op 26 januari 2011

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu moet binnen acht weken het Tracébesluit Sporen in Arnhem op vijf punten aanpassen. Dat heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State vandaag (26 januari 2011) bepaald in een zogenoemde tussenuitspraak. Toenmalig minister Eurlings stelde het tracébesluit in mei 2009 vast. Het maakt een uitbreiding van de bestaande railinfrastructuur mogelijk bij station Arnhem. Tegen het tracébesluit hebben de wijkvereniging Transvaal, de stichtingen 'Geluidshinder Arnhem-West' en 'Rosande' en een groot aantal inwoners van Arnhem beroep ingesteld.

In de tussenuitspraak stelt de Raad van State vast dat de minister is uitgegaan van de ondergrens van de prognoses voor het toekomstige reizigers- en goederenvervoer op het spoor bij Arnhem. De Raad van State wil dat de minister duidelijk maakt waarom deze prognoses een realistisch toekomstbeeld weergeven. Ook moet zij aangeven waarom het volgens haar niet mogelijk is de maximumsnelheid 's nachts te verlagen van 60 km/uur naar 40 km/uur. Mocht de minister toch willen vasthouden aan een hogere maximumsnelheid in de nacht, dan zal zij de verhoging van de snelheid moeten afwegen tegen een toename van onder meer de geluidsbelasting en de trillinghinder voor omwonenden. Verder moet in het tracébesluit beter gemotiveerd worden of aan de trillingsnormen kan worden voldaan en indien dat niet het geval is, waarom een overschrijding van die normen aanvaardbaar is. Bovendien moet de minister de geluidsbelasting bij een aantal woningen opnieuw berekenen. Ten slotte moet in het tracébesluit beschreven worden welke bomen gekapt worden en welke compenserende maatregelen in verband hiermee worden getroffen, aldus de hoogste bestuursrechter.

De minister krijgt een termijn van acht weken om de door de Raad van State geconstateerde gebreken in het tracébesluit te herstellen. Daarna zal de Raad van State een definitieve uitspraak doen waarbij rekening zal worden gehouden met de wijze waarop de minister de gebreken hersteld heeft. In de tussentijd mag Prorail doorgaan met de werkzaamheden aan het spoor.

Op 1 januari 2010 is de Wet bestuurlijke lus Awb in werking getreden. Op grond van deze wet kan de bestuursrechter het bestuursorgaan in een tussenuitspraak de gelegenheid geven een gebrek in de besluitvorming te herstellen in plaats van dit besluit meteen te vernietigen. Het doel van de bestuurlijke lus is om overbodige nieuwe procedures te vermijden en de besluitvorming te versnellen.

Lees hier de volledige tekst van de uitspraak met zaaknummer 200904295/1/T1.