Ontwerpbesluit met nota van toelichting houdende veiligheidsvoorschriften voor vissersvaartuigen (Vissersvaartuigenbesluit 2001).


Volledige tekst

Ontwerpbesluit met nota van toelichting houdende veiligheidsvoorschriften voor vissersvaartuigen (Vissersvaartuigenbesluit 2001).

Bij Kabinetsmissive van 26 september 2001, no.01.004532, heeft Uwe Majesteit, op voordracht van de Minister van Verkeer en Waterstaat, bij de Raad van State van het Koninkrijk ter overweging aanhangig gemaakt het ontwerpbesluit met nota van toelichting houdende veiligheidsvoorschriften voor vissersvaartuigen (Vissersvaartuigenbesluit 2001).

1. Het ontwerpbesluit vervangt het Vissersvaartuigenbesluit dat ter uitvoering van het Verdrag van Torremolinos (Trb.1980, 139) (hierna: het verdrag) op basis van de Schepenwet in 1989 tot stand is gebracht. Het Vissersvaartuigenbesluit wordt in de eerste plaats vervangen om uitvoering te geven aan richtlijn nr.97/70/EG betreffende de invoering van een geharmoniseerde veiligheidsregeling voor vissersvaartuigen waarvan de lengte 24 meter of meer bedraagt (PbEG L 1998, 34) (hierna: de richtlijn). Hierin wordt bepaald dat nieuwe vissersvaartuigen met ingang van 1 januari 1999 moeten voldoen aan het Protocol van Torremolinos (Trb.2001, nr.168)(zie noot 1) (hierna: het Protocol).
Het van toepassing verklaren van het Protocol, dat een verlichting bevat van een aantal technische voorschriften uit het oorspronkelijke verdrag, heeft tot gevolg dat het ontwerpbesluit op veel punten een versoepeling vormt ten opzichte van het huidige Vissersvaartuigenbesluit. Het levert om die reden in de praktijk geen problemen op, zo staat in de nota van toelichting, dat het ontwerpbesluit onder nieuwe vissersvaartuigen vaartuigen verstaat die op of na 1 januari 1999 zijn gebouwd en dat de voorschriften uit het ontwerpbesluit dus de facto zullen gaan gelden voor vissersvaartuigen die zijn gebouwd voor de inwerkingtreding van het ontwerpbesluit.
De Raad van State van het Koninkrijk wijst erop dat de richtlijn tevens enkele aanpassingen op het Protocol bevat en enkele aanvullende voorschriften welke ook in het ontwerpbesluit worden geïmplementeerd en welke geen versoepeling inhouden ten opzichte van het huidige Vissersvaartuigenbesluit. Als voorbeeld kunnen worden genoemd de artikelen 2.16 tot en met 2.18, waarin voorschriften worden gesteld met betrekking tot werkdekken in een gesloten bovenbouw, diepgangskenmerken en vistanks.
De Raad adviseert in de nota van toelichting stil te staan bij de gevolgen van het feit dat deze nieuwe eisen ook van toepassing zijn op de in artikel 1.1, onder c, gedefinieerde "nieuwe vissersvaartuigen".

2. Voor redactionele kanttekeningen verwijst het college naar de bij het advies behorende bijlage.

De Raad van State van het Koninkrijk geeft U in overweging in dezen een besluit te nemen, nadat aan het vorenstaande aandacht zal zijn geschonken.

De Vice-President van de Raad van State van het Koninkrijk



Bijlage bij het advies van de Raad van State van het Koninkrijk van 7 december 2001, no.W09.01.0493/V, met redactionele kanttekeningen die de Raad in overweging geeft.

- In artikel 1.12 de zinsnede "bedoeld in artikel 8" vervangen door: bedoeld in artikel 1.8.
- In artikel 2.16, derde lid, "die dekken" vervangen door: het werkdek.
- In artikel 7.13, onder 1bis, "van dergelijke toestellen" vervangen door: VHF-portofoons.
- In artikel 7.13, tweede lid, "voldoet" vervangen door: voldoen.
- In de transponeringstabel van richtlijn nr.97/70/EG, bij Bijlage I, "art. 7.1, tweede lid," vervangen door artikel 7.1 en "art.9.3, tweede lid, onder c" vervangen door een juiste verwijzing.



Nader rapport (reactie op het advies) van 4 januari 2002


De Raad van State van het Koninkrijk wijst er in zijn advies op dat richtlijn nr. 97/70/EG betreffende de invoering van een geharmoniseerde veiligheidsregeling voor vissersvaartuigen waarvan de lengte 24 m of meer bedraagt (PbEG L 1998, 34) enkele aanvullingen op het Protocol van Torremolinos bevat die geen versoepeling inhouden ten opzichte van het huidige Vissersvaartuigenbesluit. De Raad adviseert in de nota van toelichting stil te staan bij de gevolgen voor het feit dat deze nieuwe eisen van toepassing zijn op vaartuigen die zijn gebouwd op of na 1 januari 1999. In de toelichting is daarom een passage toegevoegd waarin wordt uiteengezet dat de sector betrokken is geweest bij de voorbereiding van de richtlijn en van dit ontwerpbesluit. In publicaties voor de leden heeft zij ook aandacht besteed aan de nieuwe regels. Bovendien zijn de nieuwe voorschriften op diverse punten minder zwaar dan die van het oude Vissersvaartuigenbesluit. Slechts op een enkel onderdeel van ondergeschikte aard is sprake van een verzwaring.
De redactionele opmerkingen van de Raad zijn overgenomen. Van de gelegenheid is tevens gebruik gemaakt om nog enkele onvolkomenheden in het ontwerpbesluit te verbeteren. Met name zijn enkele definities uit het Protocol alsnog overgenomen omdat bij de voorbereiding van de uitvoeringsregelingen bleek dat die toch noodzakelijk waren.

Ik moge U hierbij het gewijzigde ontwerpbesluit en de gewijzigde nota van toelichting doen toekomen en U verzoeken overeenkomstig dit ontwerp te besluiten.

De Minister van Verkeer en Waterstaat



(1) Het Protocol is momenteel ter advisering aan de Raad van State van het Koninkrijk voorgelegd (no.W09.01.0547/V/K).