Advies over maximumaantal vliegtuigbewegingen Schiphol

Gepubliceerd op 28 april 2025

De Afdeling advisering van de Raad van State heeft op 23 april 2025 het advies vastgesteld over het ontwerpbesluit tot wijziging van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol in verband met de invoering van een maximumaantal vliegtuigbewegingen voor het etmaal en wijziging van het maximumaantal vliegtuigbewegingen voor de nacht. Het advies is op 28 april 2025 gepubliceerd op de website van de Raad van State.

Inhoud ontwerpbesluit

Het ontwerpbesluit regelt dat op Schiphol maximaal 478.000 vliegtuigbewegingen (starts en landingen) met handelsverkeer per gebruiksjaar mogen plaatsvinden. Daarvan mogen maximaal 27.000 vliegtuigbewegingen plaatsvinden in de nacht (van 23.00 uur tot 07.00 uur). Het introduceren van een maximumaantal vliegtuigbewegingen is een eerste stap in de herziening van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol om omwonenden te beschermen tegen hinder die de luchtvaart veroorzaakt.

Fundamentele rechten

Het ontwerpbesluit raakt aan het fundamentele recht op bescherming van het privéleven en de eigen woning. Uit de toelichting wordt niet duidelijk hoe de regering dat grondrecht heeft betrokken bij het bepalen van het maximumaantal vliegtuigbewegingen op Schiphol. De Afdeling adviseert om uit te leggen hoe met het voorgestelde maximumaantal vliegtuigbewegingen een eerlijke balans is gevonden tussen de grondrechten en belangen van omwonenden en andere belangen.

Wettelijke grondslag

Enkele jaren geleden ging de regering er nog vanuit dat zij een afzonderlijke grondslag in de wet nodig had om een maximumaantal vliegtuigbewegingen op de luchthaven te bepalen. Daarom is in 2016 de Wet luchtvaart gewijzigd. Deze wijziging is niet in werking getreden. Het nu voorliggende ontwerpbesluit kan er daarom niet op steunen. De regering heeft niet toegelicht waarom zij kennelijk is teruggekomen van het eerdere standpunt over de noodzaak van een afzonderlijke wettelijke grondslag. De Afdeling adviseert om de toelichting op dit punt alsnog te verduidelijken.

Balanced approach-procedure

Op grond van de Europese Geluidsverordening heeft de regering voor het bepalen van een capaciteitsbeperking van Schiphol een zogenoemde balanced approach (evenwichtige aanpak) doorlopen. De Europese Commissie heeft de regering in een besluit laten weten dat die procedure in acht is genomen, behalve voor een aantal elementen. De regering heeft hierop geantwoord. Volgens de Afdeling advisering is het antwoord van de regering niet volledig. De Afdeling advisering vindt daarom dat de toelichting op dit onderdeel moet worden aangevuld.

Conclusie

De Afdeling advisering heeft een aantal opmerkingen en adviseert daarmee rekening te houden voordat een besluit wordt genomen.


Lees hier het hele advies van de Afdeling advisering.