Vandaag om 16.00 uur doet de Raad van State uitspraak in de zaak SNS REAAL
Een groot aantal organisaties en particulieren uit binnen- en buitenland heeft beroepschriften ingediend tegen het onteigeningsbesluit. Onder hen bevinden zich de Vereniging van Effectenbezitters, de Stichting obligatiehouders SNS, de FNV en veel particulieren. De beroepstermijn liep tot en met maandag 11 februari. Er kunnen op dit moment geen beroepschriften meer worden ingediend tegen het onteigeningsbesluit.
Op vrijdag 1 februari heeft de Nederlandse Staat SNS REAAL onteigend (genationaliseerd). Het besluit is gebaseerd op de Wet op het financieel toezicht waarin sinds 2012 interventiemogelijkheden zijn opgenomen voor de minister van Financiën. Volgens de minister is SNS REAAL in acute nood gekomen door problemen met de vastgoedportefeuille en was onteigening onvermijdelijk. Bij een faillissement van SNS REAAL zou volgens hem het financiële stelsel in ernstig en onmiddellijk gevaar zijn gekomen. Met onteigening wordt de financiële stabiliteit gewaarborgd en grote schade aan de economie voorkomen, aldus de minister. Als gevolg van het besluit zijn aandeelhouders en houders van achtergestelde obligaties onteigend.