Samenvatting adviezen over wijziging Wet toetreding zorgaanbieders

Gepubliceerd op 18 oktober 2019

De Afdeling advisering van de Raad van State heeft advies uitgebracht over twee zogenoemde nota’s van wijziging die de Wet toetreding zorgaanbieders en de Aanpassingswet Wet toetreding zorgaanbieders wijzigen.

Deze wijzigingsvoorstellen zijn op 17 oktober 2019 bij de Tweede Kamer ingediend. Daarmee zijn ook de adviezen van de Afdeling advisering openbaar geworden.

Inhoud nota’s van wijziging

De nota’s van wijziging regelen dat niet alleen de zorgaanbieder zelf (de hoofdaannemer), maar ook de zorgaanbieder die wordt ingeschakeld voor de zorgverlening (de onderaannemer) en jeugdhulpaanbieders zich moeten melden bij de Inspectie Gezondheidzorg en Jeugd (IGJ), voordat zij daadwerkelijk aan de slag gaan in de zorg. Ook zullen onderaannemers voortaan moeten voldoen aan een aantal transparantie-eisen. Deze transparantie-eisen gaan over de maatschappelijke jaarverantwoording en de financiële bedrijfsvoering. Van deze verplichtingen kunnen nog categorieën zorgaanbieders worden uitgezonderd.

Extra administratieve lasten

Hoewel nog niet duidelijk is welke zorgaanbieders precies zullen moeten voldoen aan deze eisen, staat wel vast dat deze zullen leiden tot een aanzienlijke administratieve lastenverzwaring voor zorgaanbieders. Dat vraagt om een goede motivering van de toegevoegde waarde van de uitbreiding van de meldplicht en de transparantie-eisen.

De IGJ ziet op dit moment niet rechtstreeks toe op onderaannemers. Het ligt eerst en vooral op de weg van de hoofdaannemer om afspraken te maken met de onderaannemer over de zorgverlening. De meldplicht voor onderaannemers verandert daaraan niets.

In de tweede plaats is niet duidelijk hoe de beoogde versterking van het inzicht voor de IGJ en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) zich verhoudt tot de verantwoordelijkheid van de interne toezichthouder van de zorgaanbieders, en in het geval van jeugdhulpaanbieders, de gemeenteraad.

Daarbij komt dat zowel de IGJ als de NZa risicogericht toezicht houden. Dat betekent dat zij toezicht houden op basis van signalen over risico’s in de zorg. De voorgestelde uitbreiding van de meldplicht en de extra transparantie-eisen voor onderaannemers veranderen niets aan deze wijze van toezicht. Deze extra eisen zullen er dus niet zonder meer toe leiden dat de NZa en de IGJ toezicht houden op zorgaanbieders en jeugdhulpaanbieders die bij hen zijn aangemeld.

Noodzaak

Inmiddels zijn verdergaande maatregelen op dit terrein aangekondigd voor het bevorderen van de kwaliteit, een transparante, integere en professionele bedrijfsvoering en versterking van het interne en externe toezicht. Uit de toelichting wordt niet duidelijk of en waarom deze nota’s van wijziging in dat licht nog nodig zijn.

Niet indienen

De Afdeling advisering heeft dan ook bezwaar tegen beide nota’s van wijziging en adviseert deze niet bij de Tweede Kamer in te dienen.


Lees hier de volledige tekst van de adviezen van de Afdeling advisering en de nader rapporten (de reactie) van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.