Samenvatting advies over kansspelen op afstand

Gepubliceerd op 3 februari 2021

De Afdeling advisering van de Raad van State heeft advies uitgebracht over het Besluit kansspelen op afstand. Het advies is op 3 februari 2021 openbaar gemaakt.

Inhoud van het ontwerpbesluit

Het ontwerpbesluit bevat nadere regels ter uitvoering van de Wet kansspelen op afstand, die naar verwachting op 1 april 2021 in werking zal treden. Op dit moment is het aanbieden van en het deelnemen aan kansspelen op afstand in Nederland niet toegestaan. Toch doen in Nederland honderdduizenden mensen mee aan deze kansspelen. Het doel van de wet is de vraag naar kansspelen op afstand te kanaliseren naar een verantwoord, betrouwbaar en controleerbaar aanbod door vergunninghouders. In het ontwerpbesluit van het kabinet wordt het vergunningenstelsel voor kansspelen op afstand verder uitgewerkt. Ook zijn er regels opgenomen om kansspelverslaving te voorkomen, de consument te beschermen en criminaliteit te bestrijden.

Effectiviteit, uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid

De vraag is hoe waarschijnlijk het is dat de beoogde kanalisatiegraad van 80% daadwerkelijk wordt bereikt, waarbij 80% of meer van de online gokkers via gelegaliseerde kanalenaanbieders gokken. Daarvoor zou het voor aanbieders en spelers voldoende aantrekkelijk moeten worden om over te stappen naar de legale markt. Maar de voorschriften in het ontwerpbesluit zijn zo streng en gedetailleerd dat (kleinere) aanbieders daardoor mogelijk zullen uitwijken naar de illegale markt. De verschillende doelstellingen van de wet en het ontwerpbesluit - kort gezegd: kanalisatie en preventie – lijken lastig met elkaar te verenigen. Om de kanalisatiegraad van 80% te halen moet de Kansspelautoriteit ook effectief kunnen optreden tegen illegale aanbieders van online kansspelen. Deze zijn vaak in het buitenland gevestigd. Het (laten) blokkeren van websites van illegale aanbieders zou hier een belangrijk instrument kunnen zijn. Maar de Tweede Kamer heeft een amendement aangenomen waardoor deze bevoegdheid van de Kansspelautoriteit is geschrapt uit de Wet kansspelen op afstand. Verder wordt er alleen tijdelijk een beperkte extra capaciteit ingezet voor toezicht en handhaving. In de toelichting bij het besluit moet daarom beter worden uitgelegd dat een adequate handhaving gewaarborgd is.

Unierecht

De vraag naar de effectiviteit van de maatregelen is ook van belang in het licht van het Unierecht. Volgens vaste rechtspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie moeten de maatregelen er daadwerkelijk toe strekken de doelstellingen van het kansspelbeleid te verwezenlijken “op samenhangende en stelselmatige wijze”. Het is de vraag of dit hier het geval is. Het ontwerpbesluit verplicht onder meer tot het aanstellen van een in Nederland aanwezige vertegenwoordiger, die taken heeft op het terrein van de verslavingszorg. Dit is een nieuwe figuur, waar nog niet eerder ervaring mee is opgedaan. Bij de effectiviteit van deze maatregel plaatst de Afdeling advisering vraagtekens.

Gegevensbescherming

Het ontwerpbesluit roept verder een verplichting in het leven voor speelautomatenhallen en casino’s om een bezoekersregistratie bij te houden. De minister heeft de Afdeling advisering specifiek gevraagd hoe deze voorgenomen bezoekersregistratie zich verhoudt tot de dataveiligheid. De Afdeling advisering heeft dit onderzocht in het licht van de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Zij concludeert dat deze registratieverplichtingen noodzakelijk en proportioneel zijn. Ook zijn deze met voldoende waarborgen omkleed om de geregistreerde persoonsgegevens te beveiligen.


Lees hier de volledige tekst van het advies van de Afdeling advisering en de reactie van de minister op het advies.