Samenvatting advies over invoering opt-in-systeem voor ongevraagde telemarketing

Gepubliceerd op 26 maart 2020

De Afdeling advisering van de Raad van State heeft op 12 februari 2020 advies uitgebracht over een wijziging van de Telecommunicatiewet in verband met de invoering van een opt-in-systeem voor ongevraagde telemarketing. Het wetsvoorstel is op 26 maart 2020 bij de Tweede Kamer ingediend. Daarmee is ook het advies van de Afdeling advisering openbaar geworden.

Inhoud wetsvoorstel

Het wetsvoorstel wijzigt de Telecommunicatiewet vanwege aanhoudende klachten uit de samenleving over ongewenste telemarketing. Telemarketing is het telefonisch contact opnemen om aanbiedingen te doen voor commerciële, ideële en charitatieve doeleinden. Het voorstel introduceert een opt-in-systeem. Dit houdt in dat telemarketing aan natuurlijke personen niet meer mag plaatsvinden, tenzij zij hiervoor uitdrukkelijk toestemming hebben gegeven.

Zelfregulering van de bewaartermijn van klantgegevens

Op grond van de huidige Telecommunicatiewet en de e-Privacyrichtlijn, mag een verkoper de contactgegevens van klanten gebruiken om eigen gelijksoortige producten of diensten aan zijn klant aan te bieden. Wanneer iemand bijvoorbeeld een weekend-abonnement voor een krant heeft, mag hij gebeld worden of hij de krant ook doordeweeks wil ontvangen.

Het wetsvoorstel bepaalt dat bij algemene maatregel van bestuur een maximumtermijn kan worden gesteld voor het bewaren van deze gegevens. Maar volgens de toelichting zal van deze bevoegdheid vooralsnog geen gebruik worden gemaakt, omdat de sector heeft aangegeven dit met zelfregulering te willen regelen in de Reclamecode.

Deze keuze voor zelfregulering ligt vanuit het oogpunt van de bescherming van de consument niet voor de hand. De Autoriteit Consument & Markt ontvangt veel klachten over ongewenste telemarketing en heeft geen mogelijkheden om handhavend op te treden tegen overtreding van de regels die de sector zelf in de Reclamecode zal opnemen. Verder is het van belang dat de ePrivacyrichtlijn en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) grenzen stellen aan het gebruik van de contactgegevens. Zodra een klantrelatie is beëindigd, is de vraag hoe lang de contactgegevens door de verkoper nog mogen worden bewaard. Het wetsvoorstel zou hier meer aandacht aan moeten besteden.


Lees hier de volledige tekst van het advies van de Afdeling advisering.