Uitspraken
De Afdeling bestuursrechtspraak is de hoogste algemene bestuursrechter van het land. In dit onderdeel vindt u alle uitspraken die de Raad van State op zijn website publiceert. Meer informatie over de rechterlijke taak van de Afdeling bestuursrechtspraak vindt u in de rubriek Bestuursrechtspraak.
Toon overzicht van de actuele uitspraken:
Bij besluit van 20 januari 2022 heeft het college van dijkgraaf en heemraden van het waterschap Hollandse Delta [appellant] gelast om de overtreding met betrekking tot de watergang op het perceel [locatie] in [plaats] binnen een week na verzending van dit besluit te beëindigen onder oplegging van een dwangsom van € 1.500,00 per dag, met een maximum van € 7.500,00. Een toezichthouder van het college heeft op 15 en 18 januari 2022 geconstateerd dat er zonder vergunning werkzaamheden zijn uitgevoerd aan de watergang met kenmerk W27008/W97006 ter hoogte van het adres [locatie] in [plaats]. Het gaat om het dempen van de watergang met grond en het aanbrengen van wilgenstekken in de beschermingszone. Tussen partijen is niet in geschil dat [appellant] deze werkzaamheden heeft uitgevoerd. Het college heeft [appellant] onder oplegging van een dwangsom gelast om de overtreding te beëindigen door de aangebrachte grond te verwijderen en de watergang te herstellen. In bezwaar is het college niet van gedachten veranderd en heeft het de last onder dwangsom gehandhaafd. De rechtbank heeft het beroep van [appellant] daartegen ongegrond verklaard.
- ECLI
- ECLI:NL:RVS:2024:3387
- Datum uitspraak
- 21 augustus 2024
- Hoger beroep
- Hoger Beroep - Bestuursdwang / Dwangsom
Bij besluit van 29 mei 2020 heeft het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam een boete van € 20.500,- opgelegd wegens het zonder vergunning onttrekken aan de woningvoorraad van de woning aan de [locatie] in Amsterdam. [appellante] is eigenaresse van de woning aan de [locatie] in Amsterdam. De Woning is gelegen op de eerste etage, aan de achterzijde van het pand, en bestaat uit één kamer. De Woning heeft een oppervlakte van 39 m2. Op de begane grond van het pand is een kookschool, [naam kookschool], gevestigd. appellant] is enig bestuurder en enig aandeelhouder van [appellante]. Op 2 december 2019 hebben twee toezichthouders van de gemeente Amsterdam de Woning bezocht. Uit het rapport van bevindingen dat van dit bezoek is opgemaakt blijkt onder meer dat zich in de Woning twee Franse toeristen bevonden, een man en een vrouw. Uit het boekingsbewijs dat de vrouw heeft laten zien, blijkt dat zij de Woning voor de periode van 29 november 2019 tot en met 2 december 2019 hebben geboekt voor vier personen en daar € 679,77 voor hebben betaald.
- ECLI
- ECLI:NL:RVS:2024:3415
- Datum uitspraak
- 21 augustus 2024
- Hoger beroep
- Boete
- Verordeningen
Bij besluit van 24 juni 2021 heeft het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam aan [appellante] een boete opgelegd van € 11.600 wegens het handelen in strijd met artikel 24 van de Huisvestingswet 2014. [appellante] huurt de woning aan de [locatie] in Amsterdam. De woning met een oppervlakte van 153 m2, bestaat uit drie bouwlagen en heeft zeven kamers. Op het adres staan drie personen ingeschreven in de Basisregistratie Personen, waaronder [appellante]. [appellante] heeft een vergunning voor vakantieverhuur. De woning wordt aangeboden via airbnb.nl. Volgens het college heeft een toezichthouder in september 2020 digitaal onderzoek gedaan naar de woning waarbij is gebleken dat deze voor zes personen te huur wordt aangeboden op Airbnb. De voornaam van de host die wordt genoemd in recensies komt overeen met de voornaam van [appellante]. De toezichthouder heeft verder geconstateerd dat de woning in augustus 2020 aan vijf personen is verhuurd. Volgens het college heeft [appellante] daarmee in strijd gehandeld met de voorwaarden van de vergunning voor vakantieverhuur. Niet is voldaan aan de voorwaarde dat aan maximaal vier toeristen mag worden verhuurd.
- ECLI
- ECLI:NL:RVS:2024:3416
- Datum uitspraak
- 21 augustus 2024
- Hoger beroep
- Boete
- Verordeningen
Bij besluit van 12 januari 2021 heeft het college van burgemeester en wethouders van Amersfoort een aanvraag van [appellanten] om een tegemoetkoming in planschade afgewezen. [appellanten] hebben op 12 september 2006 de woning aan de [locatie] te Amersfoort gekocht. Met het aanvraagformulier van 16 maart 2020 hebben zij het college verzocht om tegemoetkoming in de planschade die zij stellen te hebben geleden door de inwerkingtreding van het bestemmingsplan Westelijke ontsluiting van 11 oktober 2016 en de omgevingsvergunning van 20 december 2016. Het nieuwe bestemmingsplan voorziet in een verbetering van de verkeerskundige ontsluiting en de doorstroming van het verkeer aan de westkant van Amersfoort. Dit bestemmingsplan maakt een nieuwe weg mogelijk die loopt vanaf de Stichtse Rotonde, verdiept liggend via het kazerneterrein van de Bernhardkazerne en parallel aan de Aletta Jacobslaan, met een fietsviaduct en een tunnel onder het spoor door en vervolgens via het bestaande wegtracé van de Barchman Wuytierslaan. De woning grenst aan het plangebied.
- ECLI
- ECLI:NL:RVS:2024:3385
- Datum uitspraak
- 21 augustus 2024
- Hoger beroep
- Schadevergoeding
Bij besluit van 24 juni 2021 heeft het college van burgemeester en wethouders van Schouwen-Duiveland aan [partij] omgevingsvergunning verleend voor het plaatsen van een buitenunit voor een airco aan de westgevel van de woning [locatie 1] te Zierikzee. [appellant woont op het perceel [locatie 2] te Zierikzee dat is gelegen ten noorden van de woning waar de vergunde buitenunit is voorzien.[appellant] vreest geluidoverlast als gevolg van de buitenunit. Het geschil spitst zich toe op de vraag of de buitenunit voldoet aan de eisen van het Bouwbesluit 2012. [appellant betoogt dat de rechtbank heeft miskend dat de buitenunit niet voldoet aan artikel 3.8, tweede lid, van het Bouwbesluit.
- ECLI
- ECLI:NL:RVS:2024:3380
- Datum uitspraak
- 21 augustus 2024
- Hoger beroep
- Bouwen
Conclusie van staatsraad advocaat-generaal Snijders over de vraag welke gevolgen een geslaagd beroep op het vertrouwensbeginsel kan hebben. Het gaat dan specifiek om gevallen waarin het bestuursorgaan ondanks het gewekte vertrouwen aan andere, zwaarder wegende belangen voorrang geeft en er voor het bestuursorgaan een verplichting kan ontstaan om schade te vergoeden aan degene bij wie het vertrouwen is gewekt. Aanleiding voor het vragen van de conclusie is een rechtszaak die bij de Afdeling bestuursrechtspraak speelt over het intrekken van een vergunning voor het bouwen van een rijhal in Nieuw Bergen (Limburg). Een eerdere conclusie leidde in mei 2019 tot een uitspraak over het vertrouwensbeginsel in het omgevingsrecht. In die uitspraak is een stappenplan uiteengezet. Stap 1. is dat er een toezegging moet zijn gedaan. In stap 2. komt de vraag aan de orde of de toezegging kan worden toegerekend aan bestuursorgaan en in de stap 3. gaat het om de gevolgen van een geslaagd beroep op het vertrouwensbeginsel. De conclusie van staatsraad advocaat-generaal Snijders van vandaag gaat over deze derde stap.
- ECLI
- ECLI:NL:RVS:2024:3420
- Datum uitspraak
- 21 augustus 2024
- Conclusie
- Bouwen
Bij besluit van 16 november 2021 heeft het college van burgemeester en wethouders van Roermond aan [vergunninghouder] een omgevingsvergunning verleend voor de bouw van een woning op het perceel Veestraat (ongenummerd) te Swalmen. [vergunninghouder] heeft een aanvraag gedaan om een omgevingsvergunning om een vrijstaande levensloopbestendige woning te bouwen op het perceel Veestraat (ongenummerd) te Swalmen. Het college heeft de vergunning verleend. [appellante] woont op het naastgelegen perceel en is het niet eens met de vergunning. Zij heeft daarom beroep ingesteld bij de rechtbank. De rechtbank heeft dit beroep ongegrond verklaard. Ten tijde van het nemen van het besluit gold het bestemmingsplan "Kern Swalmen". Het perceel had de bestemming "Agrarisch". Het bouwplan was in strijd met deze bestemming. In de bestemmingsomschrijving stond namelijk dat de voor "Agrarisch" aangewezen gronden bestemd zijn voor grondgebonden agrarisch gebruik. Het college heeft aan [vergunninghouder], met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, aanhef en onder a, onder 3˚, van de Wabo, de vergunning verleend.
- ECLI
- ECLI:NL:RVS:2024:3404
- Datum uitspraak
- 21 augustus 2024
- Hoger beroep
- Bouwen
Bij besluit van 21 februari 2023 heeft het college van burgemeester en wethouders van Pijnacker-Nootdorp op grond van artikel 110a van de Wet geluidhinder hogere waarden vastgesteld ten behoeve van het bestemmingsplan "Kruispunt Katwijkerlaan/ Nieuwkoopseweg/Vlielandseweg". Uit het akoestisch onderzoek "Herinrichting kruising Nieuwkoopseweg/Vlielandseweg/Katwijkerlaan in Pijnacker" is gebleken dat de geluidbelasting als gevolg van de beoogde reconstructie van het kruispunt Katwijkerlaan/Nieuwkoopseweg/Vlielandseweg met 2,6 dB toeneemt op de voorgevel van de woning aan de [locatie], zodat sprake is van een reconstructie als bedoeld in de Wgh. In het besluit staat dat bron- en overdrachtsmaatregelen ter verlaging van de geluidbelasting onvoldoende doeltreffend zijn gebleken of afstuiten op bezwaren van stedenbouwkundige of financiële aard. Om deze reden is een hogere waarde van 51 dB vastgesteld op de voorgevel. [appellant] betoogt dat het bestreden besluit in strijd is met de "Nota Hogere grenswaarden gemeente Pijnacker-Nootdorp", waarin ambities en grenswaarden zijn opgenomen voor wegverkeerslawaai.
- ECLI
- ECLI:NL:RVS:2024:3304
- Datum uitspraak
- 21 augustus 2024
- Eerste aanleg - enkelvoudig
- RO - Geluid
- RO - Zuid-Holland
Bij besluit van 17 juni 2021 heeft het college van burgemeester en wethouders van Edam-Volendam aan [vergunninghouder] een omgevingsvergunning verleend voor het verbouwen, uitbreiden en het wijzigen van het gebruik van het voormalige gemeentehuis in Oosthuizen en het plaatsen van reclame. In de noordoostvleugel van het voormalige gemeentehuis aan de Raadhuisstraat 24 in Oosthuizen wil [vergunninghouder] een café/restaurant en snackbar beginnen. [persoon] wil in dit deel van het gebouw een (afhaal)pizzeria gaan exploiteren. Om het café/restaurant, de snackbar en de (afhaal)pizzeria te kunnen realiseren heeft [vergunninghouder] een aanvraag gedaan om een vergunning bij het college. Het college heeft de vergunning verleend. [appellant sub 1] en [appellant sub 2] wonen op korte afstand van het voormalige gemeentehuis en zijn het er niet mee eens dat een deel van dit gebouw zal worden gebruikt voor horecadoeleinden. De rechtbank heeft de beroepen van [appellant sub 1] en [appellant sub 2] tegen het besluit van 10 november 2021 ongegrond verklaard.
- ECLI
- ECLI:NL:RVS:2024:3405
- Datum uitspraak
- 21 augustus 2024
- Hoger beroep
- Bouwen
Bij besluit van 13 maart 2023 heeft de raad van de gemeente Tilburg het bestemmingsplan "Zorgvlied 2008, 5e herziening (Van Limburg Stirumlaan)" vastgesteld. Het plan maakt de bouw van een appartementencomplex, genaamd "De Baron", met maximaal 252 woningen mogelijk. De bouwhoogtes van de verschillende onderdelen van het U-vormige gebouw variëren. De laagste maximum bouwhoogte is 9 m en de hoogste 33 m (aan de zuidoostzijde). De huidige bebouwing wordt gesloopt. Het plangebied ligt in de kruising van de Baroniebaan en Ringbaan-West, tussen de wijken Zorgvlied en De Blaak. De Wijkvereniging kan zich niet met het plan verenigen, in het bijzonder vanwege de parkeerdruk in de omgeving en het verloop van de planprocedure.
- ECLI
- ECLI:NL:RVS:2024:3386
- Datum uitspraak
- 21 augustus 2024
- Eerste aanleg - enkelvoudig
- RO - Noord-Brabant