Een 'stikstofdepositiebank' is onder bepaalde voorwaarden toegestaan

Gepubliceerd op 13 november 2013

Gebruik van een zogenoemde stikstofdepositiebank bij natuurvergunningen is toegestaan, mits aan een aantal voorwaarden is voldaan. Omdat de Noord-Brabantse depositiebank op enkele punten niet aan de voorwaarden voldoet, mocht het college van gedeputeerde staten van Noord-Brabant daarvan geen gebruik maken bij het verlenen van vier natuurvergunningen voor intensieve veehouderijen in Liessel, Someren, De Rips en Deurne. Dit blijkt uit een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van vandaag (13 november 2013). Werkgroep Behoud de Peel had de procedures bij de Raad van State aangespannen. Tegen de uitspraak is geen hoger beroep mogelijk.

Stikstofdepositiebank

Voorafgaand aan het verlenen van de natuurvergunningen heeft het provinciebestuur vier zogenoemde salderingsbesluiten genomen op grond van de Noord-Brabantse stikstofverordening. Aan de vier bedrijven is hiermee een 'stikstofsaldo' toegekend uit de stikstofdepositiebank. De depositiebank wordt gevuld met vrijgekomen 'stikstofrechten' van veehouderijen die zijn gestopt en waarvan de milieuvergunning is ingetrokken. Hierdoor neemt volgens het provinciebestuur de uitstoot van stikstof op een Natura-2000 gebied niet toe. Als een veehouderij in de buurt van een beschermd natuurgebied wil starten of uitbreiden, waardoor de uitstoot van stikstof op het natuurgebied toeneemt, kan een deel van die vrijgekomen stikstofrechten uit de depositiebank worden opgevraagd, zolang per saldo niet meer stikstof in het Natura-2000 gebied terecht komt.

Raad van State

De Raad van State is van oordeel dat 'het niet bezwaarlijk is' dat met het salderen van stikstofuitstoot via een provinciale stikstofdepositiebank niet bekend is welk stoppend bedrijf zijn stikstofrechten ter beschikking stelt aan het startende of uitbreidende bedrijf. Er mogen in de depositiebank echter geen stikstofrechten worden opgenomen van bedrijven waarvan de milieuvergunning is ingetrokken voordat de provincie Noord-Brabant de stikstofdepositiebank instelde in september 2009. Ook moet onder meer verzekerd zijn dat het bedrijf dat zijn stikstofrechten ter beschikking stelt aan de depositiebank, op het moment van het intrekken van de milieuvergunning, feitelijk nog aanwezig was. Dit is van belang omdat hiermee gewaarborgd wordt dat als gevolg van het stoppende bedrijf de stikstofuitstoot op het Natura 2000-gebied ook daadwerkelijk vermindert, aldus de hoogste bestuursrechter.

Gevolg

Omdat de Noord-Brabantse stikstofdepositiebank niet aan alle waarborgen voldoet, mocht het provinciebestuur daar niet vanuit gaan bij het verlenen van de vier natuurvergunningen. Daarom heeft de Raad van State die vergunningen vernietigd.

Lees hier de uitspraak met zaaknummers 201303243/1, 201303324/1, 201303514/1 en 201303816/1.