Raad van State vernietigt bouwvergunning fietsbrug Breda

Gepubliceerd op 26 november 2003

De Raad van State heeft de bouwvergunning vernietigd die het college van burgemeester en wethouders van Breda aan de minister van Verkeer en Waterstaat heeft verleend voor de bouw van een fiets- en voetgangersbrug over de A16, het Intercity spoor en over de Hoge Snelheidslijn (HSL).

De Fietsersbond had beroep ingesteld tegen de bouwvergunning. De Bond stelde met name dat de fiets- en voetgangersbrug toegankelijk moest zijn via hellingbanen en niet alleen via (rol)trappen zoals in de bouwvergunning is opgenomen. De roltrappen zouden niet gebruiksvriendelijk zijn. De Raad heeft de bouwvergunning bij uitspraak van vandaag, 26 november, vernietigd maar niet vanwege het ontbreken van de hellingbanen. De Raad heeft vastgesteld dat de hellingbanen niet zijn opgenomen in het geldende bestemmingsplan “HSL-A16 Breda”.

Het ontbreken van de hellingbanen had in een procedure tegen het bestemmingsplan aan de orde kunnen worden gesteld maar dat is – destijds – niet gebeurd. De Raad vernietigt de bouwvergunning omdat de toegestane bouwhoogte van de liften en de roltrappen hoger is dan de maximale bouwhoogte die in het bestemmingsplan is opgenomen.

Ook is in de bouwvergunning, in strijd met het bestemmingsplan, opgenomen dat de liften en roltrappen permanent zijn en niet van tijdelijke aard. Gevolg van de uitspraak is dat burgemeester en wethouders van Breda opnieuw moeten beslissen op de vergunningaanvraag waarbij de overwegingen van deze uitspraak moeten worden meegenomen.

Klik hier voor de gehele tekst van de uitspraak.