Klantwaarderingsonderzoek Afdeling bestuursrechtspraak

Gepubliceerd op 18 juli 2018

Een overgrote meerderheid van de juridische professionals en rechtszoekenden is over het algemeen zeer tevreden over de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Zij zijn echter minder tevreden over de doorlooptijden (hoe snel een zaak wordt behandeld) en de motivering en de begrijpelijkheid van de uitspraken. Dit blijkt uit het vandaag (18 juli 2018) gepubliceerde klantwaarderingsonderzoek dat de Afdeling bestuursrechtspraak heeft laten uitvoeren. De komende tijd gaat de Afdeling bestuursrechtspraak zich nog meer inzetten op het verkorten van de doorlooptijden en op het verbeteren van de motivering en begrijpelijkheid van de uitspraken.

Waardering

Bart Jan van Ettekoven, voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak: "Ik ben natuurlijk blij met de hoge algemene waardering voor het werk van de Afdeling bestuursrechtspraak als hoogste algemene bestuursrechter. Zowel juridische professionals, als burgers, overheden en bedrijven voelen zich welkom en waarderen onze juridische kwaliteit. Maar aan de andere kant blijkt uit het onderzoek dat er ondanks onze inspanningen nog wel wat gedaan moet worden om de begrijpelijkheid van onze uitspraken en de motivering van onze beslissingen te verbeteren. Daar gaan we komende tijd verder mee aan de slag."

Doorlooptijden

Van Ettekoven: "De doorlooptijden van procedures bij de Afdeling bestuursrechtspraak zijn relatief kort, zeker als je deze vergelijkt met die van andere bestuursrechters. Maar we nemen het signaal hierover uit het klantwaarderingsonderzoek uiteraard heel serieus. In de (hoger) beroepszaken bij de Afdeling bestuursrechtspraak staan vaak grote persoonlijke en maatschappelijke belangen op het spel. Tijdige rechtspraak is zeer belangrijk en een wezenlijk onderdeel van kwaliteit."

Informeren van partijen

Naast het verkorten van de doorlooptijden kan de Afdeling bestuursrechtspraak partijen tijdens de procedure ook beter informeren, aldus Van Ettekoven. "Niet alleen over de verwachte datum van de zitting, maar ook over de vertraging in de procedure die bijvoorbeeld kan ontstaan als een bestuursorgaan een nieuw besluit neemt na het toepassen van een zogenoemde bestuurlijke lus. In zo'n geval duurt de procedure bij de Afdeling bestuursrechtspraak weliswaar langer, maar is het geschil per saldo vaak sneller opgelost. Ook moeten we bij complexe en omvangrijke zaken een reëlere prognose geven wanneer de uitspraak is te verwachten en het duidelijk zeggen als de uitspraak wat langer duurt dan normaal."

Volledige tekst van het klantwaarderingsonderzoek

Wilt u het gehele rapport van het klantwaarderingsonderzoek lezen, dan kunt u deze hier (pdf, 2 MB) downloaden. Het rapport begint met een samenvatting van drie pagina’s.